(Köz)szempont

Hazánk és a világ ügyes, de leginkább bajos dolgai, felrázva, nem keverve.

Kontakt

Az e-mail címed:

A legújabb szempont a FeedBurner-rel jut el hozzád.

Személyes kontakt: kozszempont@gmail.com

Követési távolság:

Ezeket szeretjük:

Vitatott szempontok

  • sorica123 (törölt): 'Egyszerűen csak emberközelivé válna, és ami még ennél is lényegesebb: jóval modernebbé.' - szerin... (2011.02.01. 09:42) Könyvtári tragikomikum
  • Kandabula: @SAJNOS KIOPERÁLTÁK AZ AGYAMAT,EZÉRT TÜNTETNI JÁROK: johogyvansárhányod. Nekemnincs. (2011.01.20. 00:51) Valami változott
  • SAJNOS KIOPERÁLTÁK AZ AGYAMAT,EZÉRT TÜNTETNI JÁROK: @Kandabula: Tessék,tessék? Nem hallom,mert zörög a sárhányó! :) (2011.01.19. 21:32) Valami változott
  • Kandabula: @SAJNOS KIOPERÁLTÁK AZ AGYAMAT,EZÉRT TÜNTETNI JÁROK: johogyvagy! Üldözjél, előbutob utoléreld maga... (2011.01.19. 19:08) Valami változott
  • Kandabula: @SAJNOS KIOPERÁLTÁK AZ AGYAMAT,EZÉRT TÜNTETNI JÁROK: örülök, hogy vagy. Üldözjél. Elöbutobb útolér... (2011.01.19. 19:06) Valami változott
  • Utolsó 20

Író, szerző, műfordító

Közlekedik a tömeg

2010.09.20. 23:30 H00ligan

Elmondom. Van ugye egyszer az, amire még az óvodában megtanítják a gyereket: menzára, fogmosáshoz, kézmosáshoz kettesével sorakozó, kézen fogva indulás, miegymás. Ezt a szokást még sikerül átmenteni az általános iskola alsó tagozatára, majd magát a kettes oszlopban vonulást még csak-csak megpróbálják kivitelezni a pedagógusok/tanárok a felsőbb osztályokban is, ám ahogy nő a diák, úgy csökken az affinitása a rendre. Legalább is a közlekedés területén.

Aki már volt főiskolás/egyetemista, vagy használt csúcsidőben – de gyakorlatilag bármilyen időben – tömegközlekedési eszközt nagyobb távolság megtételére, vagy csak szimplán nagyvárosban él, tapasztalhatta már a tömegközlekedés meglehetősen idegesítő velejáróját, vagyis azt, hogy az emberek képtelenek rendszerbe szerveződve sorba állni. Az érkezési sorrend gyakorlatilag nem létezik, s amikor a busz/vonat megáll, emberi gócpontok alakulnak ki az ajtó(k)nál. A tolerancia szinte teljesen eltűnik, az utas arcára pedig valamilyen kéjes mámor ül ki, még akkor is, ha utolsó előttinek száll föl. Elvégre nem ő lett az utolsó.

Sokat példálózik az ember azzal, hogy „bezzeg nyugaton”, de az a helyzet, hogy jelen esetben ez ismételten igaz. A németek a villamosra is kettes oszlopban szállnak fel, az angolok pedig simán kinézik azt, aki a metró mozgólépcsőjén nem a jobb oldalra áll. Azzal ugyanis feltartja azokat, akik sietnének. Ezek a társadalmilag elfogadott szabályok. És nálunk?

Nem lehetne azt állítani, hogy a pedagógus a hibás. Az iskolák házirendjükbe foglalják az utolsó óra utáni vonulási rendet, a tanárok pedig alkalmazkodnak és igyekeznek betartatni ezeket. Persze lehet azt is mondani, hogy „mert kevés a hely”, de ez alapjában véve még nem indokolja azt, hogy tülekedjen, és a másikat tapossa meg az emberek egy-egy felszállásnál. Ráadásul az is bevett szokás, hogy minden utas olyan helyet akar keresni magának, ahol még senki nem ül, hogy véletlenül se kelljen mással osztozkodni. Az már csak hab a tortán, hogy gyakran azok igyekeznek legelőre jutni, akik a leghamarabb szállnak le, legyen az 5 vagy 10 kilométer.

Ilyen az, ha az egyén győz a tömeg fölött.

Szólj hozzá!

Címkék: tömeg közlekedés

A bejegyzés trackback címe:

https://szempont.blog.hu/api/trackback/id/tr312311428

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása