Régóta húzódó vita a film- és sorozatkedvelők körében, hogy vajon melyik „változatban” élvezhetőbb a műsor: ha szinkronos, vagy ha feliratos?
Az egyik oldal legfőbb érve az, hogy ha már arról van szó, hogy kikapcsolódásként néz az ember valamit DVD-n, vagy moziban, akkor azt kvázi az élvezetért tegye és ne kelljen még azzal is foglalkozni, hogy olvasson közben. Mert vagy az egyikre figyel, vagy a másikra, de a kettőt nem tudja úgy összetenni, hogy a történetet képileg és szövegileg is követni tudja, ez pedig magát a szórakozást öli meg.
A másik tábor szerint azonban a feliratozás sokkal jobb, mint a szinkron. Mert hát hiába kiválók a magyar színészek, a stúdióban felvett hang sokkal jobban tompítja az élvezhetőségét a filmnek, mint ha az eredeti hangot hallaná az ember. Ráadásul a sorozatoknál a szereplőknek ugyan az marad a hangjuk, kikerülve azt a veszélyt, hogy - bármi miatt is, de - két évad között változzon, mint ahogy történt az a Szökés, a 24, vagy épp a Dr. House esetén is. Főleg, ha esetleg a magyar csatornák úgy döntenek, hogy nem elég érdekes itthon a műsor ahhoz, hogy tovább sugározzák. Ráadásul minél több feliratos filmet néz az ember, annál több szó, vagy esetleg kifejezés rögzülhet a tudat alatt, amit később bizonyos helyzetekben használni tud az illető.
Persze vannak olyan szereplők és filmek, amiket már annyira megszoktunk, hogy szinkron nélkül egyszerűen nem lehetne élvezni. Nem hiszem, hogy sokan látták mondjuk a Bud Spencer filmek közül bármelyiket is eredeti hanggal, Bujtor István egyszerűen kell a figurához. De ide sorolhatjuk Dörner Györgyöt is, aki többek között Bruce Willist, Eddie Murphy-t, Michael Douglast, vagy Mel Gibsont szólaltatta meg, vagy mondjuk a Kálid Artúr hangján megszólaló Will Smith. Ezek közül persze már akad azért olyan szereplő is, akinek a hangját eredeti nyelven is nagyon gyorsan meg lehet szeretni.
A vita így erősen döntetlenre áll. Egy azonban biztos: a hazai mozik minden valószínűség szerint növelhetnék a bevételeiket azzal, ha az aktuális sikerfilmeket nem csak egyik vagy másik módon vetítenék, hanem a nézőre bíznák, melyik előadásra ül be. Sokan ugyanis azért (is) töltenek le egy-egy produkciót, mert azt épp így vagy úgy tűzi műsorra a multiplex.
Vitatott szempontok